• Matchrapport Töreboda - M-Bois FF U 5-7

    Ni läste rätt i rubriken, matchen slutade 7-5 i vår favör och är väl ett vanligare resultat i ett tennisset eller bandymatch och visar att det inte var ett tillknäppt och händelsefattigt derby på Töreshov igår. Vi hade innan match pratat om att var kompakta och vara agressiva i vårt försvarsspel. I anfallsspel var fokus på noggrannhet i passningsspel samt en bättre rörelse och därmed högre spelbarhet utan boll. De första 15 min av matchen försöker vi ta kontroll på bollinnehav och spela oss igenom lagdelar, vi lyckas stundtals och skapar två riktigt bra chanser de första 5 min där Matilda med sin snabbhet skapar oreda i Törebodaförsvaret. Det dröjer till minut 13 innan vi får hål på Töreboda när Matilda blir frispelad i djupet och sätter 1-0! Vi får dock inte riktigt kontroll på vårt spel vare sig offensivt eller defensivt. och när Töreboda kvitterar till 1-1 i minut 19 på en frispark som tar i ribban och de rakar in returen går vi in i en period av matchen där Töreboda tar över och lyckas bra med sitt långa spel i djupet och vi tappar positionerna i vårt försvarsspel. Vi skapar dock en del lägen offensivt och vi gör 2-1 genom Wilma som får utdelning på sitt hårda arbete och fångar upp en boll i bortre delen av straffområdet, kliver in och sätter säkert bollen i mål. Trots denna medgång sjunker vi kvalitet och de sista 10 min av första halvlek blir riktigt jobbiga. Vi släpper in 3 mål genom att vi säljer den farliga ytan och hamnar för långt ifrån varandra i försvarspelet över hela planen men framför allt i vår egen tredjedel och ställningen är 4-2 till Töreboda i halvlek. Inför andra halvlek pratade vi mycket om hur vi ska försvara oss mot det långa djupa spelet från Töreboda samt att vi måste komma upp i löpvilja och agressivitet i hela laget. Vi gör ett par byten och bestämmer att relativt tidigt i halvleken kommer vi gå ner på trebackslinje och flytta fram mer folk offensivt om vi inte får till en reducering tidigt i halvleken. Det som händer är att vi istället släpper in 5-2 i 53 min när vi inte faller tillräckligt tidigt och ger bort ytan mellan backlinje och Madde i målet. Vi gör direkt ett byte till och går över till att spela 3-5-2 för att försöka få en positiv reaktion i vårt spel, det dröjer bara 5 min innan vi får utdelning och det är Julia som slår in en retur på en farlig hörna och ställningen är 5-3. Vi får då energi och tar över spelet helt och vinner boll över hela planen. Vi hamnar mer rätt i försvarspelet och offensivt firar Elin och Matilda stora triumfer med sin snabbhet och skicklighet i en mot en-situationer. Elin gör ett äkta hattrick mellan minut 62 och 74 och vi har vänt matchen till 6-5! Bara ett par minuter efter 6-5 trycker Elvira in 7-5 på en retur efter en fin prestation av Johanna vars avslut tar i ribban. Den sista kvarten har vi full kontroll på händelserna och arbetar bra i försvarspelet över hela planen samt hittar fler lägen offensivt men matchresultatet stannar vid 7-5. Vi tar med oss de sista 30 min där vi verkligen visar vad vi kan både offensivt och defensivtt. Är imponerad över att vi inte ger upp vid underläge 2-5 utan alla 14 i truppen tror på vår taktiska förändring och bestämmer sig för att göra sitt yttersta för att vända på matchen. Jag tänker på några av de ledord vi har tagit fram i gruppen: våga, vilja tillsammans - det var verkligen det vi gjorde i andra halvlek! Grymt tjejer! Nu har vi nästa match 10 juni då vi har nästa derby, mot Moholm på Mogårdsvallen, nu ser vi till att ha bra träningar fram tills dess och laddar för en bra prestation. BoIS FF seniorer 29 maj 2019 0kommentarer
  • U-laget inför Töreboda B 28/5

    Imorgon är det derbydags igen för U-laget, vi beger oss till Töreshov i Töreboda för att försöka ta revansch på insatsen mot Jula senast då vi alla kände att vi inte visade vad vi faktiskt kan! Vi möter ett Töreboda som har plockat 12 av 15 möjliga poäng hittills så det kommer att bli en härlig utmaning! Med rätt fokus i passningsspel och en löpvilja med och utan boll ska vi ge Töreboda en rejäl fight om poängen! Truppen som samlas 17:10 på Lekevi är: Madde Wenell Landenmark Ellen Tyyni Julia Pettersson Nikki Trzeciak Agnes Holm Ebba Fahlén Elvira Mellberg Wilma Wallskog Fahlgren Matilda Stålklint Alva Rydbjer Lisa Larsson Johanna Bergqvist Malva Kvarnrud Matchstart är 19:00 på Töreshov, kan bli konstgräs bakom ishallen vid mer regn. Hoppas vår trogna publik vallfärdar till Töreboda imorgon och hejar på våra tjejer! Väl mött på Töreshov! BoIS FF seniorer 27 maj 2019 0kommentarer
  • Inför Ulvåkers IF!

    Imorgon måndag kommer Ulvåkers IF på besök i omgång 8 av seriespelet. Avspark 19.00 Lekevi. Truppen: Tyra Roslund Anna Gustafsson Emilia Karlsson Elin Persson Caroline Carlsson Ellen Westlund Matilda Stålklint Elin Wallskog Fahlgren Natalia Andersson Julia Pettersson Johanna Andersson Ella Kvarnrud Stina Andersson Louise de Jongh Känslan direkt efter förra Lördagens bortamatch i Vartofta? Underbart med 3 nya poäng men framförallt att vi har hela 8 dagar tills nästa match. Vi hade spelat 3 A-lags matcher på 8 dagar och dessutom 2 U-lags matcher under perioden. Nu sitter man här 7 dagar senare och längtar till match igen, vilket man inte riktigt hinner göra när matcherna duggar så tätt som tidigare. Under veckan som gått har vi äntligen kunnat trycka upp intensiteten på träningsplanen igen. Vi har haft ett riktigt bra tempo och hållit en hög kvalité genom samtliga träningspass. Ikväll har vi ett sista träningspass innan vi tar emot Ulvåker imorgon. Vi ställs emot ett Ulvåkers IF som har förbättrat sin trupp till denna säsong. Man har dock endast lyckats skrapa ihop en enda poäng hittills på 6 matcher. Det är man givetvis inte nöjda med, men i flera matcher har man varit med länge och känslan är att man har fått på tok för dålig utdelning resultatmässigt, sett till spelet. I veckan som gick stod man upp riktigt bra mot Division 1 laget Rävåsens IK, men fick ge sig med slutresultatet 0-1. Det gäller för oss att vi kommer upp i nivå direkt och är ödmjuka i vårt arbete med, såväl som utan boll i 90 minuter. Vi stod för en förbättrad spelmässig prestation mot Vartofta, även om vi känner att vi kan höja oss ytterligare. Vi har som sagt haft en riktigt bra träningsvecka och vi har fått återhämta oss fysiskt och mentalt. Vi är redo för morgondagens match där vi hoppas bjuda på en spelmässigt stark prestation och vi går givetvis stenhårt för 3 poäng!! Vi hälsar Ulvåkers IF, domare samt publik varmt välkomna till Lekevi imorgon! Avspark 19.00. BoIS FF seniorer 26 maj 2019 0kommentarer
  • Vinst mot Vartofta!

    Under gårdagen tog vi en tripp till Vartofta för match i omgång 7 av seriespelet. Startelvan: Madde Wenell Landenmark Caroline Carlsson Emilia Karlsson (85) Anna Gustafsson Elin Persson Ella Kvarnrud (45) Stina Andersson (75) Natalia Andersson Johanna Andersson Matilda Stålklint (70) Louise de Jongh Bänken: Ellen Westlund (20) Elin Wallskog Fahlgren (65) Matchen: Vi startar matchen bra och kontrollerar händelserna via många passningar inom laget på Vartoftas planhalva. Vi vänder spelet gång på gång och försöker hitta igenom Vartoftas kompakta lag. Efter några minuter blir Louise de Jongh halvt frispelad till höger, men avslutet går strax över. I minut 10 var det dags igen. Louise blir halvt frispelad men avslutet går åter strax över. Vi skapar lägen och gör ett lågt liggande Vartofta mindre kompakta via en variation i vårt offensiva spel. Cirka 10 minuter senare är vi åter framme i en farlighet när Louise är igenom igen, men avslutet sitter dock ribban och Vartofta håller nollan intakt. Matilda rinner igenom till vänster, men avslutet går precis utanför den första stolpen. Elin Wallskog Fahlgren kommer in, får bollen av Johanna, avancerar några meter innan hon med ett behärskat avslut sätter bollen med vänsterfoten nere i det bortre hörnet. Riktigt snyggt och 0-1 BoIS FF är ett faktum minut 23! Några minuter senare nickar Johanna en hörna från Stina rakt i famnen på målvakten. 0-2 kommer innan halvtid! Stina Andersson lägger upp bollen via en frispark strax utanför straffområdet. Smack, frisparken sitter strax under ribban och utökningen är ett faktum! En suverän frispark!! Resultatet står sig in i halvtidsvilan. I omklädningsrummet summerade vi en klart godkänd första halvlek där vi inför andra tryckte på hur vi skulle nå spelyta 2 mer frekvent. Vi kände också att vi kunde steppa upp vår prestation ytterligare några procent. Andra halvlek hinner knappt starta innan vi gör 0-3 och vilket mål!!! Elin WF sätter in en passning centralt till Stina, som fortsätter vändningen till Natalia Andersson, som lurar hela Strömsborg IP när hon skär ner bollen till en fristående Johanna Andersson, istället för att fortsätta ut till vänster. Johanna avancerar några meter och placerar in bollen till höger om målvakten, 0-3 BoIS FF. Ett suveränt spelmål! Vi är nära att utöka igen när Matilda Stålklint avancerar förbi Vartoftas försvarare, men avslutet går utanför efter att en motståndare störde precis i avslutsmomentet. Någon minut senare får Louise de Jongh en perfekt passning i djupled, men avslutet går över i kamp med en försvarare. 0-4 kommer strax därefter! Louise tar emot en passning, vänder upp och hittar Elin Wallskog Fahlgren i djupled. Elin avancerar 10 meter och placerar in bollen kyligt bakom en chanslös målvakt! Strax därefter är vi nära på att utöka när Natalia Anderssons inlägg hittar en flygande Matilda Stålklint vid den bortre stolpen, men nicken tar i ribban!! Ytterst nära ett klassmål igen! 0-5 sitter med cirka 20 minuter kvar. Matilda Stålklint är i farten igen och blir frispelad av Louise de Jongh, men Matilda blir fälld när hon ska avsluta och domaren pekar på straffpunkten. Anna Gustafsson stegar upp och pangar in utökningen utan pardon, 0-5 BoIS FF! Madde Wenell Landenmark avvärjer Vartoftas enda riktigt farliga möjlighet under hela matchen med kvarten kvar! Istället är vi nära att utöka genom Emilia Karlsson, som nickar Elin WFs hörna strax över. Matchen är slut och vi tar 3 nya, härliga poäng! Mina tankar: Vi spelade anfallsfotboll från minut 1 till 90 denna lördag. Vi visste innan matchen att vi var tvungna att vara skärpta i vårt passningsspel då Vartofta skulle hota oss i djupled om vi tappade boll i fel lägen. Vi skötte detta på ett utmärkt sätt matchen igenom, med undantag för deras chans i den andra halvleken. Vi hade ett flyt i vårt spel och hotade gång på gång i både spelyta 2 och 3. I andra halvlek blev vi ännu bättre då vi hela tiden flyttade boll via spelvändningar och ett konstant speldjup både framåt och bakåt. Vi varierar vår speluppbyggnad och hotar både brett och centralt. Vi blir visserligen lite bekväma i vissa pressmoment samt när vi ska göra oss spelbara, men annars finns det egentligen endast positiva saker att plocka med från den här prestationen, vilket vi ska göra och utveckla ytterligare. Plus till hela truppens engagemang och kvalité i vårt bollinnehav. Ett extra plus till Natalia Andersson som växer ju längre matchen lider. Vinner mängder av närkamper, står för några för några riktigt fina framspelningar och är ytterst nära att göra mål när hon hinner före målvakten på ett inspel. Vill även lyfta fram Matilda Stålklint som växer och växer! Hon är ytterst nära flera gånger om att hamna i målprotokollet och fixar dessutom straffen som ger oss 0-5. Även Elin Wallskog Fahlgrens inhopp ska berömmas. Bryter dödläget med sina första touch på bollen via ett klassavslut till 0-1 efter 23 minuter, och gör även 0-4 i den andra halvleken med ett behärskat avslut. Nu avslutar vi en intensiv matchperiod med 3 A-lags matcher och 2 U-lags matcher på 8 dagar. Resultatmässigt har vi 3/3 segrar i A-laget och 10-0 i målskillnad under denna korta period, vilket är riktigt imponerande. Nu har vi en träningsvecka framför oss där vi kan komma i fas igen fysiskt och sen tar vi emot Ulvåkers IF hemma nästa måndag 27/5. Väl mött! BoIS FF seniorer 19 maj 2019 0kommentarer
  • Inför Vartofta SK!

    Idag tar vi oss i riktning mot Falköping för match mot Vartofta SK! Avspark 15.00 på Strömsborg Truppen: Madde Wenell Landenmark Anna Gustafsson Elin Persson Emilia Karlsson Ella Kvarnrud Ellen Westlund Matilda Stålklint Stina Andersson Elin Wallskog Fahlgren Johanna Andersson Caroline Carlsson Natalia Andersson Louise de Jongh Matcherna avlöser varandra tätt nu, den 5:e för seniortruppen på en vecka väntar idag. Vi ställs mot ett Vartofta som har gått lite tyngre resultatmässigt den senaste tiden och har 3 raka förluster. Innan dess vann man hemma mot det tippade topplaget Råda med 2-1 och 1-2 borta mot Vinninga efter sena avgöranden i båda matcherna. Det är ett tungt lag att möta som krymper ytor defensivt och utnyttjar sin spets i djupled framåt. Vi lyckades till slut få hål på Sil i onsdagskväll, efter en klart starkare andra halvlek från oss. Den halvleken ska vi nu plocka med oss, med förhoppning att höja den ytterligare några nivåer. Klart är iallafall att det kommer att krävas en helgjuten insats i båda riktningarna över 90 minuter, för att få med oss ett positivt resultat. Kul med match, kul med en ny utmaning, vi är redo - Nu kör vi! Ses på Strömsborg, avspark 15.00. BoIS FF seniorer 18 maj 2019 0kommentarer
  • Tung derbyförlust för U-laget

    På fredagkvällen åkte vi ut til Ullervad för att möta Jula BK i ett lokalderby i Div 4 Norra, mycket folk på plats och perfekt fotbollsväder. På matchgenomgången pratade vi om att fortsätta på den inslagna vägen sen senast med att arbeta kompakt och sätta press på motståndaren. I det offensiva var målet att ha tålamod genom att flytta boll och hitta spel i djupet i sista tredjedelen. Matchen börjar i derbykaraktär, mycket närkamper och passningar som inte hittar rätt från båda lagen. Det dröjer till 10:e min innan vi hittar rätt i vårt offensiva spel. Vi hittar Matilda i djupet som löper sig fri men målvakten kommer ut bra och räddar avslutet. Några minuter senare ger vi bort bollen på egen tredjedel och en Julaspelare kommer i friläge men Tyra kommer ut och räddar. Därmed kvitterat i frilägen och målvaktsräddningar. I den 15:e min vinner Elvira bollen högt upp i plan och sliter sig loss från Julaförsvaret, hon tar yta och i friläge sätter hon bollen stenhårt och högt till 1-0 för oss! Detta var starten till en 20 min period där vi tar över spelet och vid ett par tillfällen kommer till målchans. I 20 min tar Vickan yta från högerbacken och avancerar, hon tittar upp och ser att målvakt är lite felplacerad så hon drar iväg ett skott med vänstern som tyvärr går precis utanför. En stund senare tar Julia yta och bryter sig förbi tre Julaspelare och sen sticker in en boll i djupet till Alva men målvakt är bra ute och räddar igen. I den 35 min blir en serie felbeslut förödande för oss och Jula får kvittera till 1-1. De sista 10 i första har vi ytterligare några lägen att ta ledningen igen men Julas målvakt räddar ytterligare ett friläge och vid en hörna i slutminuten av halvleken räddas Nikkis nick av en spelare på mållinjen. Sammanfattningsvis en halvlek som ingen var nöjd med i halvtid, vi är överens om att vi måste ta jobbet bättre men framför allt bättre kvalité i passningsspelet samt att vi måste kliva fram i planen mer. Vi skapar ett friläge direkt i andra halvlek när Lisa i bra läge skjuter precis utanför stolpen. Trots den starten hamnar vi i underläge i 48:e min, vi sätter inte press och kommer för långt ifrån motståndarna i flera aktioner vilket leder till att vi får rädda upp en situation i sista sek i eget straffområde. När vi sedan inte får bort bollen utan Jula får tillbaka den gör de inget misstag utan sätter 2-1 bakom Tyra. Detta blir starten på en period där vi blir passiva och Jula växer och vinner nästan varenda situation på plan. De gör 3-1 i min 59 på nick efter en frispark som lyfts in i vårt straffområde och 10 min senare även 4-1 där en Julaspelare får vandra fram med bollen på vår tredjedel och skjuta ett skott över Tyra in i mål. Vi gör flera byten och går ner på trebackslinje för att göra ett försöka att komma tillbaka i matchen, det tar några minuter innan vi börjar hitta rätt igen men sista kvarten får vi fart på spelet och sätter Jula under press och skapar ett antal chanser för att komma ikapp. Det räcker dock bara till 4-2 i den 84:e minuten genom Elin WF. Sammanfattningsvis är det bara att gratulera Jula som vinner välförtjänt då de är mer på tårna än oss och gör ett stenhårt jobb hela matchen. Vi får bryta ihop och komma igen genom en bra träningsvecka innan Töreboda väntar i nästa omgång. Då tar vi revansch på dagens insats tjejer! BoIS FF seniorer 17 maj 2019 0kommentarer
  • Visa fler nyheter